Miért nem működnek az újévi fogadalmak?

Karsza Andrea

Év elején majndem mindenki újévi fogadalmat tesz. Van, aki az interneten teszi közzé, más az asztalfiókjában őrizgeti. A felsorolt dolgokat - egészségesebb életmód, több idő a családdal stb. - bizonyára akarjuk is, különben nem írnánk le őket. Mégis miért nem működnek az újévi fogadalmak?

"Többet mozgok. Kevesebb édességet eszem. Leszokom a dohányzásról. Naponta meditálni fogok. Megtanulok kötni." Ilyen és ehhez hasonló fogadalmakat teszünk évről évre. Néhány napig, esetleg hétig még be is tartjuk őket, de csak keveseknek sikerül valóban megváltozni. Ha közéjük szeretnénk tartozni, érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat.

Világos célok

A "többet mozgok" típusú megfogalmazások helyett érdemes konkrét célokat kitűzni, például "napi 20 percet sétálok." Így könnyebben ellenőrizhetjük magunkat, és nem takarózhatunk kifogásokkal.

Lépésről lépésre

Ne akarjuk megváltani a világot, legyünk tisztában vele, hogy emberek vagyunk! Aki eddig minden este a tévé előtt hevert, az nem fog holnaptól napi 10 kilométert futni. A szervezet sem bírja az ilyen éles váltásokat, és az akaraterőnket is igencsak próbára teszi. Kezdjük a változást apránként, aztán ha biztosan tartunk egy szintet, elgondolkozhatunk, hogy emeljünk-e.

A kevesebb több

Aki elégedetlen az életével, könnyen összeír egy hosszú listát azon pontokból, ahol változtatni szeretne. Jó lenne, ha egy csapásra 10 kilóval könnyebbek, magabiztosabbak lennénk, nem dohányoznánk, új állásunk és megbízható partnerünk lenne. Egyszerre ennyi mindenre figyelni azonban megterhelő. Amíg az egyik álmunkat kergetjük, elfeledkezünk egy másik területről, így ott visszaesés áll be. Ahelyett, hogy ide-oda kapkodunk, válasszuk ki, mire fókuszálunk, és ahhoz tartsuk magunkat! Ha elértünk egy célt, az magabiztossá tesz, és a többi cél elérésében is segít majd.

Rendszeresség

Amikor elhatározzuk, hogy többet mozgunk majd, nyilván nem az jár a fejünkben, hogy havonta egyszer futunk egy kört a parkban. Ha igazi változást szeretnénk, új szokásokat kell kialakítanunk. Van olyan felfogás, miszerint ha egy hónapig rendszeresen végzünk valamit, akkor az szokássá válik. Ha tehát átlendülünk a kezdeti nehézségeken, jó úton vagyunk egy új életmód kialakításához. Ennyi idő alatt remélhetőleg családunk is megszokja a változást, és megkönnyíti a dolgunkat.

Támogató légkör

Árral szemben úszni embert próbáló - bár nem lehetetlen - vállalkozás. Ha családunk, barátaink mellénk állnak, az megerősíti akaraterőnket, és segít tovább lépni. Ösztönző lehet, ha találunk magunknak egy társat a változáshoz, például egy barátnőt, aki együtt fut velünk. A közös időtöltés és a közös cél megerősítik a kapcsolatot és új színt visznek az együttlétbe.

Tedd, de ne próbáld!

A "megpróbálom" az a szó, amelyre utólag támaszkodhatunk, ha elbuktunk. "Én megpróbáltam, de..." - kezdődik a mondat, amelyben a körülményeket tesszük felelőssé a kudarcért. Ha változtatni akarunk, ahhoz szilárd elhatározás kell és önmagunkba vetett hit, amely átsegít a nehézségeken.

Szeresd magad!

Végezetül a legfontosabb szabály, hogy fogadjuk el magunkat. Azzal, hogy kitűztünk egy célt, már megtettük az első lépést a javulás felé. Ez azt mutatja, hogy megvan bennünk a lehetőség. Ha elfogadjuk és bátorítjuk magunkat, az erőt ad ahhoz, hogy elérjük céljainkat, és kiteljesedjen valódi énünk.

Hozzászólások
HÍRLEVÉL
Büntetlen finomságok
Szavazás
Hány adag ételt főzöl általában egyszerre?
4 emberre
6 emberre
még többre
csak magamra
kettőnkre
Szavazok
Partnereink