Vigyázz, mire gondolsz, avagy a hógolyó effektus

Amennyiben harmonikusabb életre vágysz, először is tudatosítsd magadban, hogy a negatív és bizonytalan gondolatok nagyon hamar ki tudnak csúszni az irányításod alól.

Észrevetted már, mekkora feszültség gyülemlik föl benned, amikor hagyod, hogy elragadjanak a gondolataid? Ráadásul minél jobban belelovalod magad a nyugtalanító részletekbe, annál pocsékabbul érzed magad. A gondolatok sebesen követik egymást, és a végén majd’ szétrobbansz az idegességtől.
Tegyük fel, hogy az éjszaka közepén felriadsz, és eszedbe jut, hogy másnap el kell intézned egy telefonhívást. Aztán ahelyett, hogy megkönnyebbülnél, mert nem feledkeztél el erről a fontos tennivalóról, egyenként számba veszed, mi minden vár még rád másnap. Elképzeled, mit fogsz mondani a főnöködnek, és egyre idegesebb leszel. Végül keserűen megállapítod: „Hihetetlen, mennyi dolgom van. Napi ötven telefonhívást kell lebonyolítanom. Hát élet az ilyen?” És ez így megy tovább, amíg teljesen el nem merülsz az önsajnálatban. Sokan egyáltalán nem tudják feltartóztatni ezt a „gondolatözönt”, és ilyen mentális monológokra fecsérlik a napjaikat és az éjszakáikat. Természetesen senki sem tud harmonikus életet élni, ha folyton csak aggódik és bosszankodik.
A megoldás: vedd észre, mi zajlik a fejedben, mielőtt a gondolataid lendületet kapnának. Minél előbb jössz rá, hogy éppen egy mentális hógolyót görgetsz magad előtt, annál könnyebben tudsz leállni. Az előbbi példánknál maradva, már akkor tudhatod, hogy a hógolyó-mentalitás csapdájába estél, amikor elkezded számba venni a másnapi teendőidet. Ahelyett, hogy a másnapon görcsölnél, mondd azt magadban: „Helyben vagyunk.” Ezzel még csírájában elfojthatod a szándékot. Még azelőtt félbeszakítod a gondolatmenetet, hogy az elkezdődhetne. Ne azon rágódj, hogy milyen sok a dolgod, hanem légy hálás magadnak, amiért nem feledkeztél meg a telefonhívásról. Ha az éjszaka közepén jut eszedbe, írd föl egy darab papírra, és aludj tovább. Érdemes előzőleg papírt és tollat készíteni az ágyad mellé, hogy fel legyél készülve az ilyen esetekre.
Lehet, hogy tényleg rengeteg a dolgod, de ne feledd, ha folyton azon kattog az agyad, mennyire elfoglalt vagy, csak tovább tetézed a problémát, és a szokásosnál is jobban felidegesíted magad. Ha legközelebb rád tör a feszültség a teendőid miatt, próbáld ki ezt az egyszerű módszert. Meg fogsz lepődni, milyen hatásos.

Hozzászólások
HÍRLEVÉL
Büntetlen finomságok
Szavazás
Hány adag ételt főzöl általában egyszerre?
4 emberre
6 emberre
még többre
csak magamra
kettőnkre
Szavazok
Partnereink