Mit tehetünk a nyugodt alvásért?

Regős Éva

Nem tudunk aludni? Tartsunk önvizsgálatot: mennyi alvásra van szükségünk? Mindent úgy teszünk-e, ahogy optimális? Nézzünk magunkba, szokásainkba – és hálószobánkba –, megfelel-e minden a szükséges pozitív követelményeknek?

Tippek a megoldáshoz

 •  A terep – nem mindegy, hol szeretnénk aludni. Leginkább a hálószobában, amit csak alvásra használunk – ha a lakás ezt megengedi. Az ágy mindenképpen legyen kényelmes! Deréktájon fura domborzati viszonyokkal bíró öreg kanapén eleve nehéz lesz álomba simulni. Ne sajnáljunk magunktól egy jó matracot, nota bene ergonómikus kialakítású párnát! A huzat anyaga sem mindegy: hiába nem kell vasalni a kreppet, ha nem esik jól az érintése, nem fogjuk szeretni.

•  A körülmények – nyilván mindenkinek megvannak a saját egyedi szokásai. A Pihent Agyúak Társaságát rossz alvó emberek alapították, és egymás tapasztalataira támaszkodva összegezték azokat a tanácsokat, amiket sorstársaiknak szántak. Ezek között szerepel az alvásnapló: felkelés után írjuk össze azokat a dolgokat, amelyek zavaróan hatottak alvás közben. Sokkal könnyebb lesz kiküszöbölni őket, ha tudatosan emlékeztetjük magunkat, hogy hideg volt, meleg volt, zaj volt – ezek ellen lehet tenni. Szintúgy ők figyelmeztetnek arra, hogy lehetőség szerint mindig azonos időben feküdjünk le és keljünk fel – még hétvégén is, hiszen a szervezet biológiai órája szeret akkurátusan működni, ha késik vagy siet, a karóránkat is megjavíttatjuk... Lehetőség szerint a hálóban legyen sötét és csend. Az alvásra rá is kell hangolódni: olvasás, kellemes zene, az állandó esti műsorszámok: fogmosás, pizsamába bújás, papucslerúgás... Horrorfilmre és heavy brutal zenére nem lehet elaludni. Ha a szomszédunkban minden este techno-party van, felesleges más okok után kutatni. Párunk horkolása is zavaró lehet – neki is! –, másik téma, de nemcsak szétköltözéssel kezelhető.

•  Az előzmények – közvetlenül lefekvés előtt a ráhangoló cselekvéseken kívül már nem szabad csinálni semmi megerőltetőt. A kardio-edzést nem akkor kell tartani, az utolsó tételt nem akkor kell bemagolni, és a körömpörköltet sem szabad már kitunkolni. Egy nyugtató hatású gyógytea, pohár meleg tej, esetleg pár szem keksz fogmosás előtt – ezek segíteni tudnak az elalvásban.

Hozzászólások
HÍRLEVÉL
Büntetlen finomságok
Szavazás
Hány adag ételt főzöl általában egyszerre?
4 emberre
6 emberre
még többre
csak magamra
kettőnkre
Szavazok
Partnereink