9 tipp, ha fél a gyerek éjszaka

Molnár Edit

Az éjszakai félelmek normálisak és gyakoriak gyerekkorban. Se túlreagálni, se gúnyt űzni nem szabad belőlük.

1. Mindig nyugtázzuk és ismerjük el, hogy a gyerek fél. A félelemérzete valóságos, bármennyire ostobának vagy abszurdnak látjuk is felnőttként a helyzetet. Ezzel biztosíthatjuk róla, hogy együtt érzünk vele. 


2. Miután néhány szóval megnyugtattuk a kicsit, egy-két simogatással is segítsük is az ellazulásban. Nem könnyű az átmenet az ébren tartó szorongásból a megnyugtató alvásba.


3. Bár nem minden gyerek beszél szívesen a rémálmairól, van, akinek ez megnyugvást jelent. Napközben adjunk ötleteket neki, hogyan küzdje le a félelmeit. A saját gyerekünket mi ismerjük a legjobban.


4. Ha a gyerek hajlandó beszélni az rossz álmáiról, javasoljuk neki, hogy próbáljon varázstrükköt alkalmazni az álmaiban: kapjon szárnyra, tűntessen el vagy zsugorítson össze bizonyos dolgokat, hogy megmeneküljön a félelmetes helyzetből.


5. A gyerek értelmi szintjének megfelelően cselekedjünk, ne próbáljuk a magunk szintünkre emelni. Ha például a gyerek egy szörnytől fél, csapjunk jó nagy lármát, amellyel elijeszthetjük a szörnyet.


6. Vegyük rá a gyereket, hogy válasszon „kabalát”, amely alvás közben megnyugtatja. Egy jellegzetes tárgy, például pokróc vagy plüssállat többet ér, mint egy játékokkal telezsúfolt kiságy.


7. Keressünk konkrét megoldásokat, hogy a gyerek úgy érezhesse, ura a helyzetnek. Vegyünk például olyan éjjeli lámpát, amelyet maga tud felkapcsolni, vagy helyezzünk a szobájába egy „boszorkányüldöző” partvist. 

 

Fel a fejjel! Nem te vagy az egyetlen szülő, aki első reakcióként odaküldi gyermekét a szekrényhez, hogy az a saját szemével láthassa, nincs ott szörny. Aztán, persze – már későn – rájön, hogy az, ami neked racionális, csak tovább erősíti a gyerek félelmét.

8. Ragasszunk ki családi fotó-kollázst a gyerekszoba falára. Így akkor is érezheti megnyugtató közelségünket, ha fizikai értelemben nem is vagyunk mellette. 


9. Időnként térjünk el a megszokott szabálytól, hogy mindenki tudjon aludni. Ha a gyerek képtelen megnyugodni vagy ragaszkodik hozzá, hogy a mi ágyunkban aludjon, a hálószobánk padlóján elhelyezett matrac jó köztes megoldást jelenthet.



A cikk Reichlin Gail and Caroline Winkler: Túlélőkalauz szülőknek c. könyve (Kulinária Kiadó) alapján készült.

Hozzászólások
HÍRLEVÉL
Büntetlen finomságok
Szavazás
Hány adag ételt főzöl általában egyszerre?
4 emberre
6 emberre
még többre
csak magamra
kettőnkre
Szavazok
Partnereink